Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.10.2009 04:00 - За "мекатено". Вие правите ли го?
Автор: bulgarskiezik Категория: Забавление   
Прочетен: 4156 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 08.10.2009 16:09


Така нареченото "мекане" е любима моя тема. Какво означава?

Вместо да кажем в 1-во лице множествено число (ние) "говорим", "милеем", "смеем", "пеем", чуваме погрешното "говориме", "милееме", "смееме", "пееме".

Един преподавател в университет сподели, че и двете форми са верни.
Не, не са. Други пък не си дават сметка за това. Чувам неправилно да говорят/пишат не само обикновени хора, а хора, които в научно отношение имат повече от докторска титла пред името. Случва ни се навсякъде. Само се заслушайте.

За да не изпадате в подобна ситуация, има едно много лесно правило:

Правило:
Ако глаголът в 1л. ед. ч. (аз) завършва на "М", то в множествено число имаме "МЕ". Ако в 1л.ед. ч. завършва на гласна (Я, А), то в мн. число и маме задължително само "М"!


Пример:
АЗ ХАРЧА / ПИЛЕЯ -НИЕ ХАРЧИМ / ПИЛЕЕМ

АЗ ОРГАНИЗИРАМ- НИЕ ОРГАНИЗИРА
МЕ


Защо е моя любима тема? Защото аз съм родена в Северозападна България, където този начин на говорене е предоминиращ. Мекането не е трагедия, всички правим грешки непрекъснато, но когато държим на начина си на изказ, както и на това да правим добро впечатление, то е задължително да се съобразяваме с писмената и говорима форма на бълг. език. Разбира се, последното е трудно, особено ако средата на комуникация не го позволява.

От къде идва?
Двете български големи диалектни области не са Северна и Южна, както много хора неправилно мислят. Те се делят на Източна и Западна. Затова например в диалекта/диалектите във Вардарско се "мека", което е и характерно не само за Югозападна България, а за всички нас от Западния край.

Къде е проблемът? Проблемът е в това, че не само преподаватели по български език и литература "мекат", а журналисти, политици, интелектуалци, хора, които се изказват по медиите и чийто маниер на говорене се реплицира в обществото заедно с грешките. 


Ето, слушайте премиера г-н Бойко Борисов и обърнете внимание на глаголите, които използва в множествено число.

Забелязвате ли разлика в двата клипа?

http://www.youtube.comhttp://www.youtube.com/watch?v=U967LCS5Ip0/watch?v=G4tGus4-I7I&feature=channel_page

http://www.youtube.com/watch?v=U967LCS5Ip0


Друго упражнение: Пуснете си вечерните новини. Сигурна съм,  ще изобилстват живи примери.

СПОДЕЛЕТЕ НЯКОИ ОТ ТЯХ С НАС :-)))))






Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bulgarskiezik
Категория: Забавление
Прочетен: 2190172
Постинги: 23
Коментари: 1203
Гласове: 105
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930